Tako kot številni drugi izrazi, ki sta si jih pomensko prisvojili akademska sfera in stroka, se tudi tektonika pogosto uporablja kot krovni izraz za opisovanje procesov, vključenih v produkcijo arhitekturnega objekta. A kaj sploh je tektonika in kako naj razumemo njen osnovni pomen v narativu arhitekturnih manifestacij?
Ali v strokah, ki jih pospešeno spreminjajo na podobah utemeljeni pristopi in orodja, etimološki koreni besede še lahko smiselno – kritično – nastopajo v procesni poti v koraku z aktualnostjo kulturne entropije in ublagovljenjem forme? Bi sploh morali?
Če ima tektonika svojo sintakso, in če pristanemo na to, da je arhitektura v svojem bistvu utemeljena v tektoniki, se neizogibno zastavlja vprašanje ali lahko arhitektura (še) nastaja kot neokrnjena sistemska slovnična oblika – s kulturo prežet snovni narativ, govorica.
Tektonika kot snovni oz. fizični pojav se upira nadzorovanim rezultatom, na katere se opira digitalizacija. Tektonika stavbe je tesno povezana z materialnostjo; posvečati več pozornosti naravi materialov pomeni intenzivnejše ukvarjanje s kombiniranjem, obnašanjem in diferenciacijo, tako kot to počne kuharski mojster s svojimi sestavinami. A v nasprotju s kulinarično kulturo je arhitekturna produkcija doživela preobrazbo: v naši stroki je digitalno “kuhanje” ustaljena praksa, pri kateri performativna grafična natančnost vedno prevlada nad šivi, spoji, sestavi in tolerancami reflektivnega “branja”, ki je nepogrešljiv del arhitekturne tektonike.
Napetost med natančnostjo tektonike in večpomenskostjo programa je v arhitekturi že dolgo izvor pomena – znanja. Tektonika predvideva uporabo metod spajanja, dialoga med snovnimi elementi, vgrajenimi v jedro gradnje in posledično arhitekture. Na drugi strani pa je med preteklimi prizadevanji za obvladovanje prostorov, ki izvirajo iz zgodovinskega strahu pred neredom, v programu prišlo do premika od njegovega izvornega samo-reguliranega smisla za »javno razglasitev« k nečemu precej bolj normativnemu (kot v računalniškem programu – »povzročiti samodejno regulacijo na predpisan način«). Današnje, skoraj patološko prekomerno programiranje (predvsem javnega) prostora je manifestacija politike nadzora, ali kar je še huje, zaznamuje skoraj dokončno izgubo zaupanja v simbolno (semantično) aspiracijsko vlogo arhitekture v družbi. So šle stvari tako daleč, da generativna razmerja, protislovja in stikanja med programom in tektoniko niso več pomembnna?
S temi vprašanji so se z mešanim uspehom ukvarjale številne konference in forumi. AR/Arhitektura, raziskave 2025 se vrača k vprašanjem o prepletenem odnosu med programom in tektoniko. Lahko program v podatkovni sferi, v kateri pogosto nastaja kot stranski proizvod kulturnega ublagovljenja, ponudi dovolj formativne snovi za ustvarjanje tektonskega reda, strukturne sintakse, ali pa – oblika sama – podleže plehkostim posameznih tropov in hiperproduktivnosti?
Uredniki AR/Arhitektura, raziskave 2025 vabijo k oddaji prispevkov, ki obravnavajo dialektično, simbolno in konstrukcijsko razmerje med tektoniko in opredelitvijo programa.
Gostujoči urednik tematske številke revije AR/2024 z naslovom Tektonika in programska slovnica je Christopher Bardt.