Uredništvo revije AR/Arhitektura, raziskave 2022 z naslovom Oblika upora poziva k predložitvi člankov, ki si pri raziskavah in/ali projektih postavljajo za izhodišče obliko kot upodobitev korespondence med dejanji upora, pri čemer je njihova izvedba – površinska pojavnost, prostor, oblikovni elementi – lahko razumljena kot so-delujoče, pa čeprav včasih potvorjeno prepletanje s snovjo.

Timberline
The part is the whole: each of the two sides which is the whole goes back over to the other: antidosis twixt a language and a world; “exchange of a reciprocity of proofs,” whose myth is that of the flood, when world things climb aboard the book of Noah, ark of the covenant, through the procession of naming under pressure of the end of the world that has begun. On the threshold the throbbing of language where crisscross a world for the being who speaks of it and the poem of a tongue for a world therein configured, at this divide stands a subject as in the utopia that finds its metaphor in every timberline: scene of the crease of the world’s difference through its figurants, as where forest breaks with field, sea with land; a timberline path where the border collie roams; said path where things break together, sand wave, snow meadow, allegorizes the word thing divide for an utterance wherein the rhythm of their symphysis is figured. (Dokei de mega ti einai kai kalepon lêphtênai o topos) ( = Place is regarded as something of great importance but difficult to grasp [Aristotle, Physics IV, 212a 7; tr. note])1


1. Drevesa kot rezultante sil
Kot otrok sem bil očaran nad oblikami dreves, posebej tistih ob močvirjih in ob obali severovzhodne Floride, kjer sem se rad potepal; ta so bila namreč izpostavljena stalnemu vetru, kar se je izražalo v njihovi pojavnosti. Tu so rasli skrivenčeni grmičasti hrasti, grbaste cedre in dvolične rdeče lovorike; vse je izoblikoval upor proti vztrajnosti jugovzhodnih pasatov. Njihova debla in veje – trupi in okončine – so jasno izražali medprostor med njihovim notranjim in zunanjim uporom ter potencialno energijo, nakopičeno v njih. Skupno delovanje sile rasti, obtežene z gravitacijo, in vetra je oblikovalo drevesa, ki so bila nizka in skrivenčena … zavozlana, njihove upognjene veje in listi, pokorni nepopustljivosti prevladujočih vetrov, pa so kazali proti zahodu. Zgodba njihovega upora je bila zapisana v njihovo površino, v njihovo lubje, in je govorila o vzajemnem delovanju notranjih in zunanjih sil. Njihova zgodba je bila njihova oblika.

Spremenljivost
Vsaka oblika upora se poruši, ko se ena od nasprotujočih si strani vda drugi. Ko pritisk preseže njene zmožnosti, statičnost potencialne energije popusti in ravnovesje zaniha v smer anarhičnega prerazporejanja; oblike se tako predrugačijo – postanejo druge. Tudi Deguyeva »gozdna meja« se kljub stoičnosti njenih akterjev prej ali slej prestavi v eno ali drugo smer in premiki v času zmedejo človekov spomin na kraj do te mere, da izgubi orientacijo; spojene topografije se razlomijo, potem pa jih na nerazložljiv način na novo sestavi Zenon, ko poskuša dohiteti bežečo sedanjost – a kompresija časa si le-to nemudoma prilasti.2

Površinska pojavnost
Površinska pojavnost je skupek zaznavnih modalitet upora, vzročni izgled ali projekcija nasprotujočih si sil, ki so pogosto osnovane na potvorjenem odnosu do tvarine. Joseph Brodsky trdi, da »površine – to, kar oko zazna najprej – pogosto povedo več kot njihova vsebina, ki je po definiciji začasna, razen seveda v posmrtnem življenju«.3
Utelešenja
Gozdna meja [ 1 ], Pablo Picasso, Guernica [ 2 ], odsotnost berlinskega zidu [ 3 ], protest [ 4 ], Botticelli, Oznanjenje [ 5 ], Käthe Kollwitz, grafika [ 6 ], mrzlični zvonar iz filma Andrej Rubljov Andreja Tarkovskega (upor dvoma) [ 7 ], a bed [ 8 ], negotova napetost spomenika žrtvam čarovniških procesov Louise Bourgeois in Petra Zumthorja, Steilneset, Norveška [ 9 ], absurdistične subverzije dadaizma [ 10 ], Richard Serra, rotirano jeklo [ 11 ], Ai Weiwei, Seeds [ 12 ], Walking.