Agostino De Rosa / Upornost, med napuhom in sočutjem

Upornost, med napuhom in sočutjem

Uvodnik

Agostino De Rosa

Mor­da se neka­teri spom­in­jate fil­ma Sous le sable[1] (Fran­ci­ja, 2000), čudovite­ga, ganljive­ga dela režis­er­ja Françoisa Ozona (1967) izpred nekaj let. Za tiste, ki ga niste videli: film pripove­du­je o Marie (igra jo Char­lotte Ram­pling, 1946) in Jeanu Drillonu (Bruno Cre­mer, 1929–2010), že dol­go poročen­em paru sred­njih let. On je Fran­coz, ona Angležin­ja, živi­ta v Parizu in nima­ta otrok. Nekega dne, ko počit­niku­je­ta na mor­ju, se Jean odloči za pla­van­je, Marie pa zaspi na plaži. Moš­ki izgine, mor­da utone. Potem ko opravi for­mal­nos­ti z lokalni­mi oblast­mi, se Marie vrne v mesto in poskuša ponovno zaživeti, poli­ci­ja pa medtem nadalju­je s preiska­vo izginot­ja. Ven­dar pa Mariejin vsak­dan pote­ka tako, kot da Jean sploh ne bi izginil: z njim se pogo­var­ja, se z njim lju­bi, osu­plim pri­jatel­jem gov­ori o njem, kot bi bil še ved­no ob njej. V fil­mu tudi je ob njej: vidi­mo, kako ji slači oblači­la, kako z njo obedu­je … Resni­ca, ki je vsem očit­na, je skri­ta le Mariejin­im očem; ne pre­poz­na je niti takrat, ko poli­ci­ja v letoviškem kra­ju najde tru­p­lo uto­pljene­ga Jeana. V sklep­nem pri­zoru fil­ma se Marie še zad­njič vrne na plažo, kjer sta z možem preživl­jala srečne trenutke, in nenado­ma se ji v dal­javi prikaže nje­gov obris, ki se odd­alju­je vzdolž obale. Steče za njim in pri­zor, čez katere­ga se ob čudovi­ti glas­bi Philip­pa Rom­bi­ja (1968) odvr­ti odjav­na špi­ca, se ne bo mogel nikoli zaključi­ti. Marie ne more dohiteti prikazni. Zdi se, da se Jeanu pri­b­ližu­je, a v resni­ci osta­ja ta nedosegljiv; podobe na filmskem plat­nu so ujete v pre­sunlji­vo neskončno ponavljanje.

Mis­lim, da ta pri­zor odlično pojas­ni – bol­je kot tisoči suhoparnih pro­jek­ci­jskih in matem­atičnih prika­zov, poleg tega pa še na poet­ičen način – kaj je ›toč­ka izginot­ja‹: laž­na podo­ba neče­sa, kar je tako zelo odd­al­jeno (neskončno daleč), da je nedoseglji­vo. Jeano­va fan­tazmič­na esen­ca v ozad­ju, ki je Marie nikoli ne doseže, zapečati poraz človeškega vida, ki ni sposoben zgra­biti (in doseči) tega, česar ni več med nami in česar mor­da nikoli ni bilo. Per­spek­ti­va in reprezentaci­ja nas­ploh sta navsezad­nje na neki način prav to: smrt objek­ta, nje­go­va hipo­sta­ti­zaci­ja. Ta pogub­ni pri­zor iz Ozonove­ga fil­ma pa nam pojas­ni in prikaže tudi, kaj pomeni bese­da ›upor‹: kljubo­vati neizbežnos­ti nar­ave, usode, znan­im in nez­nan­im sil­am, ki nas obda­ja­jo in pogo­ju­je­jo, last­ne­mu jazu ter se temu zop­er­stavi­ti s svo­jim hrepe­nen­jem, voljo in tudi s svo­jo ner­azum­nos­tjo. Upreti se nemožnos­ti reprezentaci­je neskončnos­ti – v tem primeru zgolj iz človeške pozi­ci­je, ki je za ved­no obso­je­na na neuspeh.

Pozno­latin­s­ka bese­da resisten­tia, ki izha­ja iz glago­la resistere, pomeni upor’ ali odpor’ pro­ti neče­mu ali neko­mu, pa tudi način upo­ra in sred­st­va, s kater­i­mi se to dejan­je vrši. Bese­da ima več pomen­skih odtenkov: kot vojaš­ki izraz pomeni obram­bo pred sovražnikom ali nasprot­nikom, v pravu pa prav­i­co upi­ran­ja – tudi s silo – vsakršne­mu kršen­ju ali ogrožan­ju osnovnih in neod­tu­jljivih človekovih prav­ic s strani oblasti. Rad pa bi se ustavil pri mehanskem pomenu besede: glagol resistere se tu nanaša na vsako silo, ki se upi­ra giban­ju tele­sa, na katere­ga delu­je. Ta defini­ci­ja se torej v svo­ji dvo­jni artiku­laciji odlično vklapl­ja v obe kon­ven­cional­ni domeni arhitek­ta, nam­reč reprezentaci­jo in grad­njo. Prva vključu­je pro­ces objek­tivizaci­je real­ne­ga s pomočjo meh­a­niz­ma, ki je zunaj opa­zo­val­ca; v konkret­nem primeru je to pro­jek­ci­ja. V arhitek­tovem kul­turnem kodek­su je pro­jek­ci­ja dejan­je pre­ob­liko­van­ja, s kater­im lahko pred­mete, ki pri­pada­jo polju tridi­men­zion­al­nos­ti, zvede­mo na sploščeno reprezentaci­jo, pri čemer se ne more­mo izog­ni­ti izgu­bi ene od dimen­z­ij. Bist­vo proce­sa sta torej reduc­tio in trans­la­tio, nje­go­va man­i­festaci­ja pa jas­no prikaže, kako samod­e­jni pose­gi uporu odvza­me­jo antropo­morfne lastnosti.

Vsa­ka arhitek­tur­na pro­jek­ci­ja pred­stavl­ja obliko radikalne abstrak­ci­je resnične­ga in je tako obli­ka logično-retorične kon­struk­ci­je, ki pred­met izniči in ga preko pro­jek­ci­jskega sred­st­va spre­meni v arhetip ali mod­el. Opis­na geometri­ja torej – tako kot vse druge oblike reprezentaci­je, tudi tiste, ki so etno­graf­sko odd­al­jene od zahodne kul­ture – izha­ja iz mis­el­nih kon­struk­cij in iz proce­sa pro­ji­ci­ran­ja, ki je neod­visen od opa­zo­val­ca; to vel­ja tudi za njeno najbolj optično izved­bo, monoku­larno per­spek­ti­vo. Ven­dar pa je kon­tekst, v katerem arhitekt delu­je, s pri­hodom dig­i­tal­nih tehnologij doživ­el nasil­no spre­mem­bo in zdi se, da se v reprezentaci­ji ne ohran­ja več spomin na njen izvor v pro­jek­ci­ji: celi uni­verzu­mi, ki so nekoč vel­jali za poro­jene iz nekega pro­to-pro­jek­ci­jskega dejan­ja – bib­li­jskega fiat lux ali prvo­bit­ne­ga oma, katere­ga odmev je segel vse­pov­sod in ure­dil mater­i­jo in duha –, sedaj v pros­toru, ki ga je zas­ed­la raču­nal­niš­ka grafi­ka, ved­no bolj izgubl­ja­jo pomen. Po dru­gi strani se arhitek­tov upor kaže v želji, da bi kljubo­val zakonom težnos­ti, ki vlada­jo pojavne­mu sve­tu. Zdi se mi, da se je ta upor skozi zgodovi­no izrazil v postop­kih stereotomske kon­fig­u­raci­je, ki so tako nje­gov povzetek in kater­ih nar­avni sodob­ni anal­o­gon so orod­ja neka­ter­ih pro­gramov za dig­i­tal­no mod­eli­ran­je. Ta se zdi­jo izde­lana prav v ta namen, ta vtis pa potr­ju­je­jo tudi tesne povezave, ki lahko nas­tane­jo s hitrim pro­totipi­ran­jem; sled­nje si lahko pred­stavl­jamo kot nekakšne­ga dig­i­tal­ne­ga Maitre Maçona. Geometrič­na kon­struk­ci­ja se tako skozi pro­ces filo­geneze, ki ga povsem nadzi­ra arhitekt, lahko prevede v kon­struk­ci­jo fiz­ičnih ele­men­tov. Stereotomi­ja dokazu­je, kako je lahko poz­na­van­je geometri­je, tudi v času pred Gas­par­dom Mon­ge­om (1746–1818), razvi­lo vso svo­jo moč zamišl­jan­ja, in sicer tako, da je v svo­je prakse pro­ji­ci­ran­ja, pre­o­bračan­ja in opiso­van­ja resničnih oblik (ali velikosti) intro­ji­ci­ralo tek­tonske kri­ter­i­je, ki so se zno­traj kam­nosešk­ih cehov v tajnos­ti pre­našali iz gen­eraci­je v gen­eraci­jo, vsaj dok­ler zaobljube molčečnos­ti v svo­jih spisih ni prelomil Philib­ert de L’Orme (cca 1514–1570).

V zgodovinskem pogle­du je stereotomi­ja šara­da, ki jo učen­ja­ki poskuša­jo razreši­ti že desetlet­ja: ko je gro­ba obdela­va kam­nite­ga blo­ka še potekala pred­vsem ročno, je obde­lo­valec v svo­jem umu nam­reč že nad­zoroval obliko, tako da je mod­ro razbi­ral načrte rezov in stikov med blo­ki ter z nar­avno lahkot­nos­tjo, skri­to za leti izkušenj, obliko­val dvo­jno ukrivl­jene površine, ne da bi si pri tem poma­gal s pomožn­i­mi izrisi. Lahko bi rek­li, da je šlo tudi tu za obliko notran­je­ga upo­ra. Reprezentaci­ja je bila povsem entop­tič­na, ›notran­ja‹, doga­jala se je v umu izva­jal­ca, ki je – kot je v svo­jih raziskavah četrte dimen­z­i­je ugo­tavl­jal Charles Howard Hin­ton[2] – postal mesto vir­tu­alne pre­fig­u­raci­je, kjer se je obliko­van­je vrši­lo preko popol­no­ma abstrak­t­nih postop­kov obdelave, a je ime­lo konkretne učinke na real­izaci­jo dela. Ilus­tracije, ki spreml­ja­jo de L'Ormovo razpra­vo Le pre­mier tome de l’Architecture (1567), didaskalično prikazu­je­jo te geometri­jske pre­hode, ki so bili poprej zaprti v očem nedostop­ne pro­s­tore uma. Kljub temu avtor še ved­no ni odprav­il vrzeli na ravni jezi­ka, ki je delo loče­vala od razumevan­ja v pos­es­ti skup­nos­ti prak­tikov: za poenoteno razumevan­je teh geometri­jskih kon­struk­cij, ki so izde­lane po natančni metodologi­ji in za katere so značilne enig­matične oblike, je bil potreben ključ, za kar se je v osem­na­jstem sto­letju izkaza­la klasič­na opis­na geometri­ja. Z njo so nači­ni dimen­zioni­ran­ja in mer­jen­ja ter enakovred­nost pro­jek­ci­je in pre­reza pri­do­bili dos­to­janst­vo in skup­ni esperan­to, ki je izničil raz­daljo med znanstven­im ude­jstvo­van­jem in prak­tičn­im delom na grad­bišču. Pred­vsem ekvi­va­lent­nost operacij pro­jek­ci­je in pre­reza, ki jo je pos­tuli­ral Jean Vic­tor Pon­celet[3] in je tu mišl­je­na tudi v fiz­ičnem pomenu, je bila ključ­na pri razumevan­ju običa­jnih postop­kov kon­fig­u­raci­je oblike med mis­el­ni­mi pred­stava­mi in pros­torom pojavne­ga izkust­va: ide­ja, da lahko nad­nebeške in eter­ične črte, nakopičene v ilus­traci­jah k razpravam o opis­ni in pro­jek­tivni geometri­ji, postane­jo anal­o­gon fiz­ičnih orodij, ki delu­je­jo na kamen in cor­pore vivi, je spros­ti­la neskončne možnos­ti in ekvi­va­lence med sve­tom teori­je in sve­tom prakse; te je mor­da že slu­til Girard Desar­gues (1591–1661), ko je ele­mente svo­je geometri­je opiso­val z izrazi iz botanike in pomorskega žarg­ona. Ta opažan­ja se zdi­jo še bolj pomenlji­va, ko gov­o­rimo o sodob­ni arhitek­turni pro­duk­ci­ji, ki niha med dve­ma veden­jski­ma skra­jnos­t­ma: na eni strani je ved­no močne­jša težn­ja po upora­bi kom­plek­snih oblik, kater­ih real­izaci­ja zahte­va razvoj teo­ret­skih in oper­a­tivnih pristopov, ki so arhitek­tu pogos­to tuji in se tako pre­pusti­jo strokovn­jakom z dru­gačn­i­mi tehnično-znanstven­i­mi kom­pe­ten­ca­mi; po dru­gi strani smo priča lahkot­ni banal­izaci­ji dis­ci­pline, ki od indus­tri­je nekri­tično spre­je­ma instantne rešitve ter tako prispe­va k razvred­noten­ju obzor­ja sodob­ne urbane kra­jine. Danes lahko nove oblike umet­niškega izražan­ja poživi­jo kon­fig­u­ra­tivno domišlji­jo arhitek­ta in tudi najbolj kom­plek­sne kon­struk­ci­je postane­jo prevedljive v oblike, ki jih je mogoče doživeti v pojavnem pros­toru insta­lacije. Pros­tor geometri­je tako ni več nek­je drug­je, ampak je ›tukaj in zdaj‹.

  1. 1

    Prim. François Ozon, Sous le sable (Pariz: ‎L'Arche, 2011). Za Ozono­va film­s­ka dela na splošno glej Loïc Bour­deau, ur., The Films of François Ozon (Edin­burg: Edin­burgh Uni­ver­si­ty Press, 2021).

  2. 2

    Prim. Charles Howard Hin­ton, Rac­con­ti sci­en­tifi­ci (Par­ma: Fran­co Maria Ric­ci Edi­tore, 1978).

  3. 3

    Prim. Jean Vic­tor Pon­celet, Traité des pro­priétés pro­jec­tives des fig­ures (Pariz, 1822).

Bibliography

Bour­deau, Loic (ed.). The Films of François Ozonedit­ed. Edin­burgh: Edin­burgh Uni­ver­si­ty Press, 2021.

Hin­ton, Charles Howard. Rac­con­ti sci­en­tifi­ci. Par­ma: Fran­co Maria Ric­ci Edi­tore, 1978.

Ozon, François, Sous le sable. Paris: ‎L'Arche, 2011. 

Pon­celet, Jean-Vic­tor, Traité des pro­priétés pro­jec­tives des fig­ures. Paris: Gau­ti­er-Vil­lars, 1822.